Skip to main content

Det bliver til flere skridt, når man tæller dem. Og endnu flere når man er fælles om at tælle. Det er tanken bag kampagnen ”Altiden Ekko tæller skridt”, hvor borgere og personale tæller skridt og sætter fokus på bevægelse i hverdagen.

”Det handler om følelsen af at gå og bevæge sig. Hvad giver det dig følelsesmæssigt, og hvilken fornemmelse får du i kroppen, når du bevæger dig,” siger Lone Thorhauge, der er daglig leder på Botilbuddet Luneborg, der deltager i ”Altiden Ekko tæller skridt”.

Netop det at få mere bevægelse ind i hverdagen er da også en af hensigterne med kampagnen, fortæller Helena Karlsen, der er afdelingsleder af Sundhedsfagligt Team i Altiden Ekko og en af arrangørerne af kampagnen.

”Det er en måde at arbejde med vanerne. Og tankerne er naturligvis, at vi skal følge op på det og få mere bevægelse ind i hverdagen på botilbuddene. Også efter kampagnen her. Det er en del af vores arbejde med FN’s Verdensmål 3 ”Sundhed og Trivsel”. Men det er samtidig vigtigt at slå fast, at det her ikke er en sundhedskampagne. Vi går først og fremmest fordi, det er en rar måde at være sammen på. Det giver både en øget fysisk og psykisk velvære,” siger Helena Karlsen og fortsætter:

”Flere af borgerne hos Altiden Ekko har fysiske udfordringer, der betyder, at de måske enten ikke kan gå eller har svært ved at gå lange ture. Derfor har vi tilrettelagt kampagnen sådan, at det for de enkelte botilbud i Altiden Ekko handler om at være med, og ikke om hvor langt de går. Vi gør meget ud af, at det her handler om bevægelse. Derfor kalder vi det heller ikke motion,” siger hun.

Borgerne er engagerede

De botilbud, der deltager, er med i lodtrækningen om et gavekort på 7.000 kroner til en fælles aktivitet for alle på botilbuddet. Og for medarbejderne er der præmier til de tre medarbejdere, der går flest skridt.

Ved sidste kampagne var det Botilbuddet Smørumgaard, der vandt lodtrækningen. Men Botilbuddet Luneborg var det botilbud, der gik flest skridt i forhold til antallet af borgere. Og det fejrede botilbuddet med en tur i Zoologisk Have.

”Borgerne har taget det til sig, og de har vist et stort engagement. Efter den sidste kampagne er flere borgere også begyndt at gå mere. Vi har også på borgernes eget initiativ haft vores helt egen kampagne på Luneborg, for det er tydeligt, at det motiverer ekstra, når man får en skridttæller på, og der er en præmie på spil,” siger Lone Thorhauge, der fremhæver personalet som en væsentlig faktor for successen.

”Her i de mørke og kolde vintermåneder som nu er det svært at finde motivationen. Men medarbejderne er dygtige til at motivere, og det er det helt afgørende. De skal tage initiativet. Og så er de gode til at finde et formål og måske en gevinst,” siger Lone Thorhauge.

Kampagnen ”Altiden Ekko tæller skridt” løber fra den 17. januar til den 30. januar og er inspireret af den nationale kampagne ”Tæl Skridt”.